Fulltextové vyhledávače
Fulltextový vyhledávač využívá k vyhledávání 100% dostupného obsahu. V praxi to znamená, že zadaný textový řetězec je porovnaný s veškerým obsahem na stránce. Obsah si vyhledávač ukládá do své vlastní databáze, která se nazývá index. K ukládání obsahu využívá logickou datovou strukturu za účelem zvýšení rychlosti při vyhledávání. V porovnání se starší metodikou vyhledávání obsahu, fulltextové vyhledávání přináší mnohem přesnější výsledky. Mezi nejznámější fulltextové vyhledávače patří Google, Seznam, Bing, Yahoo, ale i vyhledávání na některých e-shopech využívá fulltextové logiky k zobrazování produktů. Fulltextový vyhledávač se skládá z několika části.
- crawler pro procházení stránek a hledání nového obsahu,
- crawler pro indexování obsahu a index,
- hodnotící algoritmus pro obsah i celkovou kvalitu webových stránek (Google Penguin, Google Panda),
- algoritmus pro vyhledávání, který se snaží pochopit zadané klíčové slovo a záměr hledajícího (Google Hummingbird),
- samotné výsledky vyhledávání,
- reklamní plochy.
Zjednodušené vysvětlení principu vyhledávání
Jak to celé funguje? Crawler pro procházení stránek neustále prochází internet a hledá nové weby nebo nový obsah na stávajících webech, které již prošel. K procházení internetu využívá hypertextové odkazy.
V druhém kroku předává crawler informace crawleru pro indexování obsahu, který navštívené stránky ukládá do své knihovny (tkzv. indexu).
Stránka v indexu je následně hodnocena pomocí hodnotících algoritmů. Jak probíhá hodnocení stránek není známo a to zejména z důvodů možných důvodů o manipulování s algoritmem. K hodnocení stránek se používají on-page, off-page faktory a uživatelské signály.
Stránky má již Google ohodnocené a připravené k zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Uživatel zadává klíčové slovo do vyhledávače Google. Google se koukne do své knihovny a najde nejvhodnější stránky, které následně zobrazí ve výsledcích vyhledávání.
Na podobném principu funguje i zobrazování PPC reklamy. Hlavní signál pro zobrazení reklamy jsou peníze a kvalita reklamního účtu.