Fulltextové vyhledávání

Termíny fulltextové vyhledávání či fulltext označují metodu vyhledávání obsahu v databázích či webových stránkách, ve kterých se porovnává zadané klíčové slovo (textový řetězec) s kompletním obsahem stránky. Starší techniky vyhledávání využívali pouze název stránky, metadata nebo nadpisy, což nebylo příliš přesné. Fulltextové vyhledávání používají vyhledávače, ale i samotné e-shopy, které díky kvalitnímu internímu vyhledávání mohou generovat vyšší tržby.

Mezi fulltextové vyhledávače patří Google, Bing, Yahoo, Yandex i český Seznam. Algoritmus vyhledávačů není záměrně příliš známý a to z důvodu možné manipulace, která by zapříčinila pokusy o získávání prvních pozic podvodnými praktikami. Google využívá pro hodnocení kvality obsahu mnoho různých prvků, které jsou známé jako on-page a off-page faktory (pagerank). Vyhledávače umí vcelku dobře pracovat se sématikou, tvaroslovím a dokáží si domyslet co text na stránce znamená. Inteligentnější vyhledávání, které je založeno na lidském přemýšlení má na starost Google Hummingbird.

Ruku v ruce s fulltextovým vyhledáváním přišel i index a samotné indexování obsahu. Vlastní knihovna (index) umožňuje vyhledávačům prozkoumat miliony záznamů během jedné vteřiny. Za rychlostí vrácení výsledků vyhledávání stojí i využívaná datová struktura, která pomáhá organizovat data v paměti.

Zpět do obchodu