Chyba 404

Obsah článku:

Co je chyba 404?

Error 404 v češtině chyba 404 patří do skupiny stavových kódu, které vrací systém v případě že hledaný soubor nebyl nalezen. Typické chybové hlášení v podobě “chyba 404 - stránka nenalezena” nebo “404 - not found” už spatřil asi každý uživatel internetu. Stavové kódy začínající číslem 4xx značí že je chyba způsobena na straně klienta, další dvě čísla specifikují přesněji problém, který se vyskytl.

Jak vzniká chyba 404?

Je mnoho možností jak může nastat chybové hlášení s kódem 404. Ve většině případů za to může člověk, který spravuje web či e-shop. Chyba se může vyskytnou i na straně samotného návštěvníka a to pouhým překlepem při zadávání URL. Jaké další příčiny mohou způsobit tento nepříjemný moment najdete v seznamu níže:

  • Změna URL - Jako správce e-shopu budete čas od času měnit URL. Důležité je nezapomenout na přesměrování staré URL adresy na novou a to pomocí stavového kódu 301 nebo 302. Jednoduše se tak vyhnete ztrátě potenciálního zákazníka i chybové hlášce 404. Více o kódech 301 a 302 najdete ve článku zpětné odkazy.
  • Již zmíněný chybný zápis na straně uživatele.
  • Mnoho e-shopařů používá technologii XML, která šetří desítky hodin času. Automatické aktualizace i skrývání či mazání produktů je skvělé, ale v některých případech, kdy je produkt zaindexován a rankuje se, může taková aktualizace vytvořit nechtěné 404. Google oficiálně informuje že stavový kód 404 nemá vliv na ranking ani hodnocení webu a proto je ve větším množství kvůli časové náročnosti můžeme ignorovat. Google je do 30 dnů sám odstraní z výsledků vyhledávání. Co ale ten ztracený traffic? Pokud chcete zachovat výhody, které pozice ztracených produktů přinášely, přesměrujte stránky pomocí stavového kódu 301.
  • Další problém jsou neposedné odkazy a to ty interní i externí, na které se v mnoha případech při změnách na webu zapomíná. Interní odkaz opravíte snadno, ale co ty externí, které mají velkou váhu pro SEO. Takové odkazy bych doporučil přesměrovat a to pomocí stavového kódu 301, který přenese veškerý ranking na novou URL.

Další stavové kódy 4xx

V úvodu jsme si v rychlosti řekli že stavový kód 404 není jediný v této skupině. Také jsme si řekli že kódy začínající 4xx patří do skupiny chyb způsobených klientem. Další dvě čísla následně upřesnují o jakou chybu se jedná. Jaké další kódy v této kategorii máme se dozvíte v následujícím seznamu:

  • 400 Bad Request - Syntaktická chyba, požadavek nemůže být vyřízen. Server nerozumí požadavku.
  • 401 Unauthorized - Přístup není autorizován. Vaše heslo je nesprávné nebo IP není na seznamu povolených přístupů.
  • 403 Forbidden - Server odmítl odpovědět.
  • 404 Not Found - Soubor nebyl nalezen. V budoucnu však může být zase aktivní.
  • 405 Method Not Allowed - Zavolání nepodporované metody. Většinou se jedná o záměnu funkcí GET a POST.
  • 406 Not Acceptable - Server neumí odpovědět ve vámi podporovaném formátu.
  • 407 Proxy Authentication Required - Provedení čeká na autorizaci proxy serverem.
  • 408 Request Timeout - Vyhrazený čas pro zpracování požadavku vypršel.
  • 409 Conflict - Požadavek nebude splněn kvůli vzniklému konfliktu.
  • 410 Gone - Stránka není dostupná.

Do skupiny klientských chyb spadá mnoho dalších stavů, se kterými se běžný uživatelé příliš nesetkávají. Proto jsem si je dovolil z našeho seznamu vynechat.

Jak se připravit na error 404 na webu?

Webové stránky by v nejlepším případě měly být připravené na chybové hlášení 404 a to stránkou, která návštěvníka informuje o problému, poučí je o možnostech výskytu chyby a nabídne rozcestník s odkazy na jiné stránky. Pro lepší přehlednost opět použiji seznam, ve kterém si představíme prvky zajišťující nižší ztrátovost zákazníků z těchto stránek.

  • Vyzvěte zákazníka ke kontrole URL.
  • Informujte zákazníka proč se chyba stala.
  • Poskytněte zákazníkovi vyhledávací okno.
  • Zanechte kontaktní informace.
  • Stránku při navrhování pojměte vtipně.
  • Stránka by měla obsahovat navigační menu.
Zpět do obchodu