URL adresa

Obsah článku:

Co je URL?

URL neboli jednotná adresa zdroje z anglického pojmu Uniform Resource Locator je termín, který označuje řetězec znaků sloužící k přesné identifikaci dokumentů na internetu. URL se skládá z několika částí a mechanismu pro získání dokumentu. V našich končinách se můžete také setkat s označením: webová adresa.

Z čeho se skládá URL adresa?

URL adresa se skládá celkem z šesti různých částí, které si v následujících řádcích představíme.

Struktura URL

protokol://subdoména.domena.tld:číslo-portu/adresář/podadresář/nazev-stranky

https://www.jednorozci.cz/slovnik-pojmu

  • Protokol (https://)
  • Subdoména (www)
  • Doména (jednorozci)
  • Doména nejvyššího řádu (cz)
  • Adresář (/slovnik-pojmu/)

Protokol HTTPS

Každá URL adresa začíná protokolem, který se v případě protokolu HTTPS postará o šifrovanou komunikaci mezi vzdáleným serverem a primárním webovým uživatelem. Protokol HTTP se nepostará o šifrovanou komunikaci a proto veškerou komunikaci mezi uživatelem a serverem je možné celkem jednoduše zachytit.

Subdoména

Subdoména nemusí být pouze ve tvaru www, ale mohou jí být i další části webu. Doporučujeme používat adresářovou strukturu webu, která zachová veškerou autoritu na hlavní doméně webu.

Doména

Doména je jméno vašeho webu. Měla by obsahovat název vaší značky nebo obchodu.

Doména nejvyššího řádu (TLD)

Doména nejvyššího řádu se někdy nazývá také jako koncovka. Rozděluje se do několika skupin a to zejména podle jejího charakteru:

  • Geografické (.london)
  • Infrastrukturní (.arpa)
  • Národní (.cz)
  • Generické (.aero)

Adresáře a podadresáře

Adresáře a podadresáře najdeme za doménou nejvyššího řádu. V těchto adresářích najdeme další obsah webu, který bude vytvářet samostatnou URL, která bude vyhodnocována vyhledávačem.

URL v SEO

URL adresa v optimalizaci pro vyhledávače (SEO) není silným signálem, který vyhledávače hodnotí. SEO friendly URL adresa obsahuje relevantní klíčové slovo nebo frázi oddělenou pomlčkami.  Více o SEO najdete ve článku: Co je SEO?

Přesměrování URL

Každá samostatná stránka se může pochlubit určitou autoritou, která je “vázána” k jednotlivým URL adresám. Tato autorita se odráží na úspěšnosti stránky ve výsledcích vyhledávání a tím i na získaných pozicích. Pokud je potřeba z nějakého důvodu URL adresu změnit, měli byste použít přesměrování, které se označuje stavovými kódy 301 nebo 302.

Trvalé přesměrování 301 - Přesměrování 301 informuje vyhledávač o trvalém přesunutí původní URL adresy na novou. Použití 301 přenese veškerou autoritu původní URL na novou a proto neztratíte již získané pozice ve vyhledávání.

Dočasné přesměrování 302 - Přesměrování 302 používejte pokud je třeba dočasně přesměrovat původní URL adresu na novou. Použití 302 nepřenese autoritu původní URL na novou a proto byste 302 měli používat jen v opravdu dočasné případy.

Zpět do obchodu