PNO

Obsah článku:

Co je PNO?

Takže co je to PNO? PNO je marketingová metrika, která nám odpovídá na otázku “kolik procent z tržeb je investováno do reklamy”. Běžně je tato metrika zadávána reklamním agenturám jako cíl online marketingu u e-shopů či i u jiných webů, které mají definovanou hodnotu konverze. Pokud jste reklamní agentura nebo freelancer můžete se setkat například s takovýmto požadavkem: “Držte PNO maximálně do 15% a snažte se maximalizovat obrat, pokud to dokážete nejste omezeni rozpočtem.”

PNO najdete v českém systému Sklik.cz. V systému Google Ads a Google Analytics je využívaná metrika ROAS. Metriku PNO si však v systémech Googlu můžete nadefinovat.

Vysvětlení: Metrika ROAS (Return On Ad Spend) je sestra PNO a vyjadřuje kolik vydělá každá koruna vložená do reklamy.

Zkratka PNO - Podíl nákladů na obratu

PNO zkratka neboli podíl nákladů na obratu vyjadřuje procentuální podíl utracených peněz za reklamu oproti vygenerovaným tržbám z reklamy. Můžete si také vypočítat PNO pro celý váš business a okamžitě zjistit zda vyděláváte nebo proděláváte.

Vzoreček a výpočet PNO

Vzoreček pro výpočet PNO: Náklady / Tržby * 100

Modelový příklad pro výpočet PNO: Vaše firma měsíčně utrácí za reklamu 50 000 Kč. Reklama přináší tržby ve výši 430 000 Kč. Teď obě tyto hodnoty doplníme do vzorečku a dále budeme pracovat s výsledkem výpočtu.

Výpočet: 50 000 / 430 000 * 100 = 11.62%

Vaše firma má výsledné PNO 11.62%. Tento výsledek je zapotřebí postavit proti vaší marži. Princip porovnání je jednoduchý, máte-li marži vyšší než vypočtené PNO(příklad vyšší marže 30%), tak vyděláváte. Prodělávate v případě že vaše marže je nižší než vypočtené PNO(příklad nižší marže: 10%). V případě že jste plátce daně pracujete s hodnotou bez DPH.

Vzoreček pro porovnání marže: Marže - Výsledné PNO

30% - 11.62% = 18.38% (Výsledek je kladný a proto vyděláváte.)

10% - 11.62% = -1.62% (Výsledek je záporný a proto proděláváte.)

Přesný výpočet PNO ve vaší firmě by měl obsahovat veškeré náklady včetně mezd, pronájmů softwaru, plateb za energie, platby za kredit v reklamách a všech dalších poplatků, které se vztahují k vašemu podnikání. Tyto náklady pak pak umístíte oproti tržbám tak jako ve vzorečku výše.

Pokud by vás zajímala zmíňěná sesterská metrika ROAS můžete se o ní přečíst v našem slovníku: ROAS

Zpět do obchodu