ROAS

Obsah článku:

Co je ROAS?

ROAS je výkonnostní metrika, se kterou se setkáte při vyhodnocování výkonu vašich reklam. Odpovídá na otázku: “Kolik tržeb mi přivede jedna investovaná koruna do reklamy?”. Metrika vám na první pohled pomůže zjistit vaší návratnost investice do online reklamy. Prosím nepleťte si ROAS s pojmem ROI, který odpovídá na celkovou návratnost investic.

Zkratka ROAS znamená return on ad spend

ROAS najdete v nástrojích z garáže Google. Český nástroj Sklik využívá sesterskou metriku PNO (podíl nákladů na obratu), která vyjadřuje to samé co ROAS, jenom obráceně. Lépe obě metriky pochopíte po zhlédnutí příkladu s převodem.

Porovnání PNO vs ROAS

  • 500% ROAS je rovno 20% PNO
  • 1 000% ROAS je rovno 10% PNO

Na příkladu můžete vidět, že čím více ROAS roste, tím více klesá PNO. Díky těmto dvou matrikám výsledek vašich reklam jednoduše vyhodnotíte. Musím vás však upozornit že uvažování: “Vysoký ROAS = Nejlepší výsledky” není správné a to zejména kvůli nižšímu zásahu reklamy a tím i nižším tržbám. Jak to myslím?

Podmínky pro ROAS 1 000%

Modelový příklad: Měsíčně investujete 10 000 Kč do reklamy, která vám vydělává 100 000 Kč měsíčně. Vaše marže na produktech je 40%

Výpočet zisku při ROAS 1 000%: (100 000 - 10 000) * 0,4(40% marže) = 36 000 Kč

Podmínky pro ROAS 500%

Modelový příkad: Měsíčně investujete 60 000 Kč do reklamy, která vám vydělává 300 000 Kč měsíčně. Vaše marže na produktech je 40%.

Výpočet zisku při ROAS 500%: (300 000 - 60 000) * 0,4(40% marže) = 96 000 Kč

Na těchto dvou příkladech vidíte, jak může jednoduché uvolnění ROAS přispět k vyšším ziskům vašeho e-shopu. To samé platí pro sesterskou metriku PNO. Pro správné určení hodnoty ROAS nebo PNO je zapotřebí sdělit marketérovi reálné informace o čisté marži.

Vzoreček a výpočet ROAS

Vzoreček pro výpočet ROAS: ROAS = Tržby / Náklady * 100

Modelový příklad pro výpočet ROAS: Vaše firma měsíčně investuje do reklamy 60 000 Kč. Reklamy generují tržby 530 000 Kč. Hodnoty dosadíme do vzorečku a provedeme výpočet.

530 000 / 60 000 * 100 = 883,33%

Výsledné ROAS je 833,33% v přepočtu na PNO 11,32%. Doporučuji používat metriku PNO z několika důvodů. Je jednodušší na pochopení a lépe se s ní pracuje v ohledu na získání informací o ziskovosti reklamy. Pro více informací o metrice přejděte na článek o PNO.

Slovník pojmů: Marže, KPI

Zpět do obchodu