Konverze (marketing)
Obsah článku:
- Co je konverze?
- Definice konverzního poměru
- Výpočet konverzního poměru
- Jak zvýšit konverzní poměr?
- Typy konverzí
- Měření konverzí
Co je konverze?
Takže co je to konverze? Konverze (anglicky conversion nebo goal) vyjadřuje dokončení určité akce na webu návštěvníkem, která má pro majitele webu či e-shopu nějakou hodnotu či obchodní výnos.
Konverzní poměr
Konverzní poměr (anglicky conversion rate) vyjadřuje pravděpodobnost provedení požadované konverze nebo chcete-li: “Kolik procent(%) lidí, kteří provedli interakci s reklamou nakoupilo”.
Výpočet konverzního poměru
Výpočet konverzního poměru provádíme pomocí vydělení zaznamenaných konverzí a všech interakcí s reklamou za vybrané období. V případě že měříte více konverzí může se stát že váš konverzní poměr bude více než 100%, protože na 1 interakci proběhne několik různých konverzí (odběr newsletteru, odeslání objednávky).
Vzoreček pro výpočet konverzního poměru: Cr = konverze / interakce(návštěvy) * 100
- Doporučuji k vyhodnocování konverzního poměru využívat Google Analytics.
- Reklamní systémy z několika důvodů mohou poskytovat zkreslená data.
Modelový příklad pro výpočet konverzního poměru: Vaše firma vytváří reklamní aktivity a za měsíc leden zaznamenala služba Google Analytics 70 konverzí. Google Analytics také naměřili 1 000 návštěvníků za vybraný měsíc v našem případě leden. Hodnoty doplníme do vzorečku a máme výsledek.
Cr = 70 / 1 000 * 100 = 7% (Váš konverzní poměr je 7%)
Jak zvýšit konverzní poměr?
Zvýšení konverzního poměru můžete zajisti cílením reklamy na vaši cílovou skupinu či jiného relevantního publika, které provedlo interakci na vašem e-shopu. Další informace o optimalizaci konverzního poměru můžete nalézt pod zkratkou CRO (Conversion Rate Optimization).
Typy konverzí
Konverze může být jakákoliv akce, která pro vás má nějaký přínos. Příklady konverzí najdete v seznamu níže:
- Odeslání objednávky
- Odběr newsletteru
- Registrace
- Přečtení článku
- Zhlédnutí reklamy
- Kliknutí na odkaz
- Vyplnění ankety
- Stažení souboru
- Získání followers
Měření konverzí
Měření konverzí je bezesporu nepostradatelným nástrojem v online marketingu. Pomáhá nám definovat cílové skupiny zákazníků i vyhodnocovat výkonnost našich reklamních aktivit. Měření probíhá pomocí vygenerovaných kódů, které se vkládají do webových stránek nebo pomocí nástroje Google Tag Manageru.
Vysvětlím vám základní princip pro měření konverzí v nástroji Google Ads. Jako první musíme nasadit “Globální značku”, která patří mezi tagyGlobální značka. Značka by měla obsahovat řádek: gtag('config', 'AW-5555448115');.
Globální značka:
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 5555448115'-->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-5555448115'"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'AW-5555448115');
</script>
V dalším kroku nasadíme konverzní kód, který vkládáme na místo události. Nejčastěji se používá načtení děkovací stránky nebo kliknutí na tlačítko. Pozor v administraci Google Ads je potřeba vybrat o jakou událost se jedná. Na každý typ události se vkládá jiný kus kódu.
Fragment událostí neboli konverzní kód:
<!-- Event snippet for Nákup conversion page -->
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': 'AW-5555448115'/iNagCOuRsasdJOPxpYo',
'value': 1.0,
'currency': 'CZK',
'transaction_id': ''
});
</script>
Typ události: načtení stránky
Fragment událostí vložíme na děkovací stránku, která se zobrazuje po odeslání objednávky. Typicky “shrnutí objednávky + děkujeme za vaší objednávku”. Fragment událostí se spustí a odešle do systému Google Ads informace o konverzi.
Více informací najdete v oficiální dokumentaci Googlu.