Ahrefs: analýza konkurence

Obsah článku:

 

Analýza konkurence vám poskytne informace o přímých konkurentech vaší firmy. Pomáhá definovat jasnou marketingovou strategii či pomáhá pochopit jakým způsobem vaše konkurence získává sve klienty. Z pohledu SEO nám analýza konkurentů pomáhá objevovat příležitosti pro tvoření obsahu, získávání zpětných odkazů nebo vyhledání mezer v rankujicích klíčových slov. Konkurenční analýza je cenný zdroj informací, který vám pomůže uspět v online podnikání, alespoň z pohledu SEO. V následujícím obsahu vám zanecháme pár typů včetně jednoduchých návodů, které vám ukážou, jaké nástroje v Ahrefs používat, abyste dostali potřebná data k provedení analýzy konkurence:

Hledání příležitostí k obsahu

Určitě byste chtěli vědět, které stránky vaším konkurentům přivádějí nejvíce návštěvnosti z organického vyhledávání. K tomuto účelu využijeme aplikaci Ahrefs a nástroj Site explorer, který nám pomůže identifikovat příležitosti k obsahu na konkurenčním webu.

Do nástroje “Site explorer” vložíme URL naší konkurence a následně v postranním panelu vybereme přehled “Top pages”, který řadí stránky webu na základě odhadované organické návštěvnosti. Témata s nízkou konkurencí najdete porovnáním celkového provozu vyhledávání a počtu odkazujících domén. Vysoký traffic a málo odkazujících zdrojů vytváří místo pro tvorbu konkurenčního obsahu.

Průzkum zpětných odkazů konkurence

Kvalita zpětných odkazů silně ovlivňuje sílu odkazu a tím i pozice ve výsledcích vyhledávání v praxi se bavíme o tkzv. link juice (více info: PageRank, LinkBuilding, Zpětné odkazy). Nástroj “Site explorer” s přehledem “Top pages” nám poskytne informace o odkazujících stránkách a to pouhým proklikem čísla ve sloupci “RD”. Prozkoumáním jednotlivých odkazujících domén můžeme usoudit kvalitu odkazujícího webu. Kvalitu odkazů můžeme také posoudit pomocí filtru “Link type”, ve kterém se budeme hledat odkazy “nofollow”. Vysoké procento odkazů s tagem nofollow působí nepřirozeně.

Hloubkovou analýzu zpětných odkazů provedeme pomocí přehledu “Backlinks”. Tento přehled nám zobrazí odkud odkazy pochází, metriky odkazujících stránek i v jakém kontextu se odkazy objevují. V některých případech by jednotlivé procházení stránek bylo nepřehledné a proto doporučujeme používat filtry, které najdete nad přehledem.

Příležitosti pro získávání zpětných odkazů můžete jednoduše najít pomocí vyhledávacího pole “Include” do kterého zadáte společné klíčové slovo. Ve filtru “Any target” zadáte kde se vaše klíčové slovo má vyskytovat nebo se obvykle vyskytuje (URL, Titles..). Výsledkem je seznam odkazujících stránek, které můžeme oslovit a požádat je o doplnění našich stránek.

Témata s malou konkurencí a velkým potenciálem

Dalším způsobem pro identifikaci smysluplného obsahu je objevení témat s nízkou konkurencí a vysokým potenciálem pro získání návštěvnosti z organického vyhledávání. Pro tento účel se nejlépe hodí nástroj “Content explorer” z dílny Ahrefs do kterého stačí zadat obecné klíčové slovo vztahující se k vašemu podnikání. Jelikož víme že zpětné odkazy pomáhají stránkám s lepším rankováním nastavíme filtr “Referring domains” v řádku “TO” na nulu. Dále nastavíme filtr “Organic traffic” v řádku “FROM” na 1 000 hledání. Nastavení filtru nám zobrazí všechny stránky na které nevede žádný odkaz, obsahují naše klíčové slovo a získávají více než 1 000 návštěv měsíčně.

Kliknutím na tlačítko “Details” a následné kliknutí na kartu “Organic keywords” vám zobrazí veškerá klíčová slova, která jsou použitá v článku.

Psaní pro jiné weby

Nástroj “Content explorer” nám pomůže identifikovat i weby pro které by se vyplatilo vytvářet obsah s cílem získávat zpětné odkazy.

Do “Průzkumníku obsahu” zadáme požadované klíčové slovo a po zobrazení výsledků zaškrtneme filtr “One article per domain” aby se nám stejný web neprezentoval vícekrát. Na výsledné domény budeme aplikovat další filtr a tím je “Domain rating” do kterého zadáme rozsah “FROM: 30” - “TO: 50” pro zobrazení menších webů, které bude jednodušší oslovit.

Příležitost pro získávání zpětných odkazů

Studie Ahrefs ukázala že stránky s vyšším hodnocením získávají zpětné odkazy mnohem jednodušeji a to díky své pozici ve výsledcích vyhledávání. Po identifikaci této silné konkurence můžeme použít upozornění o získávání zpětných odkazů, které nám podá informace odkud stránka s tímto vysokým hodnocení získala nové zpětné odkazy.

Nejprve identifikujte klíčové slovo pro které chcete zpětné odkazy získat a zadejte ho do vyhledávání Google. První organický výsledek bude pravděpodobně ten nejsilnější k zadanému klíčovému slovu a proto si jeho URL zkopírujeme. Následně přejdeme do Ahrefs a v záložce “Alerts” vytvoříme nové upozornění “New alerts” do řádku “Domain URL” zadáme zkopírovanou URL a v nastavení “Scope” zvolíme “New backlinks”. Tímto nastavením nám nástroj Ahrefs zašle upozornění kdykoli stránka získá nový zpětný odkaz.

Nástroj Content Gap

Nástroj “Content gap” vám ukáže klíčová slova na které se rankuje vaše konkurence, ale vy nikoli. Chcete-li provést content gap analýzu zadejte do nástroje “Site explorer” svou doménu, následně přejděte do záložky “Content gap” v postranním panelu. Do připravených polí zadejte domény vašich konkurentů a v rozbalovací nabídce vyberte “all of the bellows targets”. Díky této volbě získáme silně relevantní výsledky, protože se zobrazí pouze klíčová slova, na která se rankuji všechny zadaní konkurenti a vy nikoli.

Výsledky content gap analýzy vám zobrazí mnoho klíčových slov, které nemáme na našem webu použité. Pokud byste chtěli získat všechna relevantní klíčová slova k tématu, klikneme na tlačítko SERP vedle klíčového slova a zkopírujeme první tři URL, které následně vložíme do stejných polí, které jsme použili pro zadání konkurence. Smažeme naší URL a spustíme vyhledávání. Výsledkem je seznam klíčových slov, který můžeme použít jako osnovu k obsahu.

Kontrola neexistujícíh stránek

Pokud některé vaše odkazy směřují na chybové stránky se stavovým kódem 404 (chyba 404) pak se dopouštíte plýtvání, které můžete jednoduše opravit. Tyto stránky můžete najít pomocí nástroje “Site explorer” do kterého zadáte svou doménu a následně přejdete do přehledu “Best by links”, který zobrazuje stránky s nejvíce zpětnými odkazy. Následně stačí použít filtr “HTTP code” a vybrat “404 not found”. Jediné co musíme udělat je opravit stránku nebo přidat přesměrování pomocí 301.

 

Dnes byla řeč pouze o nástroji Ahrefs, v SEO jich však využíváme mnohem více. O jaké nástroje se jedná, se dozvíte ve článku: SEO nástroje.

Zpět do obchodu