SEO nástroje

Obsah článku:

SEO nástroje (SEO tools, SEO software) využívají zejména SEO agentury nebo SEO specialisté (SEO konzultanti), kteří jejich možnosti dokáží vytěžit na maximum. Kvalitní a efektivní optimalizace pro vyhledávače se bez těchto nástrojů neobejde. Pomáhají se sběrem dat i jejich vyhodnocování v rámci webové analytiky. Správné a úplné pochopení těchto nástrojů umožňuje agenturám i freelancerům efektivně pracovat na svěřených projektech. Každý SEO nástroj vám odpoví na jiné otázky, existují však i doslova multifunkční nástroje, které pomohou řešit celou škálu úkolů.

Nástroje na SEO poskytnou potřebná data pro důležité dokumenty (např: analýza klíčových slov), jejich správné zpracování však zůstává na SEO specialistovi, který musí data ručně roztřídit, očistit a dále správně interpretovat pro plnohodnotný výstup.

Přehled SEO nástrojů

Collabim

SEO nástroj Collabim vám pomůže s optimalizací webových stránek pro vyhledávače (SEO). V jeho nabídce kromě měření pozic najdete jednorázové analýzy, které vám pomohou získat data pro chystanou analýzu klíčových slov. Dokáže provést technickou analýzu zadané URL či zjišťovat reklamy na zadaná klíčová slova. Oblíbeným nástrojem je svatý grál, který dokáže identifikovat klíčová slova na doméně i jejich PPC reklamy. Pomůže vám také při linkbuildingu, ve kterém vám pomáhá odhalit odkazové příležitosti. Collabim patří mezi SEO nástroje online.

Marketing Miner

SEO nástroj Marketing Miner vznikl v roce 2015 a to z projektu postaveném na jednoduché sadě API, kterou poskytovatel Filip Podstavec svým přátelům a kolegům v SEO agentuře. Celý nástroj můžeme rozdělit do třech snadno pochopitelných částí:

  • Projekty- patří mezi nejpoužívanější funkce Marketing Mineru. Najdete zde údaje o měření pozic jednotlivých klíčových slov, altering či monitoring zmínek.
  • Reporty - vám pomohou s hromadným získáváním dat, jako je získávání hledanosti a dalších KPI k jednotlivým klíčovým slovům. Pomohou vám zkontrolovat stav indexace e-shopu / webu, najdou nefunkční odkazy či provedou analýzu SERPu. Reporty nabízejí více jak 50 funkcí, které pomohou budovat smysluplné SEO.
  • Profilery- využijete při jednorázovém získávání dat o návrzích a hledanosti klíčových slov. Provedete pomoci nich analýzu viditelnosti domén a URL ve výsledcích vyhledávání.

Google Search Console

Google Search Console nebol Google Webmaster Tools je bezplatný nástroj od společnosti Google. Google Search Console vám poskytne prostor pro jednoduché sledování webu ve výsledcích vyhledávání. V nástroji ověříte zda Google může váš web najít a procházet. Můžete také Googlu sdělit informaci o existenci nové stránky a požádat o její indexování. Najdete zde také jednoduché datové přehledy, které vám poskytnou data o zobrazování vašeho webu ve výsledcích vyhledávání, zjistíte pozice jednotlivých klíčových slov i kolik lidí se dostalo na váš web přes jednotlivá klíčová slova. Nástroj vám pomáhá odhalit i některé technické nedostatky na vašem webu, které vám vrací jako doporučení pro opravy. Doporučení zahrnují použitelnost na mobilním zařízení, chyby v AMP a několik dalších. Na pár kliků zjistíte odkazujicí zdroje neboli stránky, které na vás odkazují. V SEO se jedná o budování zpětných odkazů (linkbuilding).

Google Analytics

Google Analytics patří také do stáje Google a pomáhá získávat majitelům e-shopů statická data o svých návštěvnících. Správným nasazení této služby můžete sledovat historickou i aktuální návštěvnost, konverzní akce, odkud vaši návštěvníci přichází na vaše webové stránky i jak se na nich chovali. Nástroj je pro 90% procent trhu dostačující v bezplatné verzi.

OpenRefine

OpenRefine je velmi výkonný nástroj pro práci se surovými daty. Využívají ho zejména SEO specialisté ke zpracování různých analýz. Nástroj je určený na čištění dat či převod z jednoho formátu do druhého. OpenRefine uchovává data na vašem počítači, nikdo jiný se k datům nedostane dokud nezačnete data sdílet s ostatními. OpenRefine je k dispozici ve více než 15 jazycích.

Screaming Frog

Screaming Frog je nástroj vybudovaný britskou SEO agenturou. Mezi specialisty je velmi oblíbený protože pomáhá s celkovou analýzou webu. Používá se převážně pro technické audity. Nástroj můžete v omezené verzi používat zdarma, po zaplacení se odemknou veškeré funkce včetně odebrání omezení na procházení.

Ahrefs

Ahrefs je zahraniční SEO pomocník, který jako jeden z mála dokáže pracovat s českými daty pocházející se Seznamu. Je perfektně odladěný a proto i jeho cena vůči českým poměrům není příliš příznivá. Pomůže vám především při analýze konkurence, zpětných odkazů či obsahu. V nabídce analýz toho najdete ale mnohem více. Ahrefs má velmi intuitivní prostředí, které během krátké chvíle budete bez problému ovládat. Ahrefs se příliš nehodí pro měření pozic jednotlivých klíčových slov a to zejména kvůli malému pokrytí nahraného datasetu(měří pouze 500 slov). V tomto případě je nejlepší Collabim, který je v tomto ohledu mnohem více přívětivější. Možná by vás zajímalo téma Ahrefs: analýza konkurence.

SEMrush

SEMrush patří mezi nástroje na SEO a pochází ze zahraniční garáže. Můžeme ho rozdělit do pěti hlavních skupin, které obsahují užitečné nástroje pro analyzování dat ve své kategorii. Jaké kategorie v SEMrush najdete se dozvíte v následujícím seznamu:

  • SEO nástroje - pomohou vám s hlídáním pozic klíčových slov, analýzou klíčových slov, analýzou konkurence, s technickým stavem e-shopu, on-page optimalizací či vám objeví příležitost pro linkbuilding.
  • Nástroje pro placenou reklamu - vám pomohou vylepšit vaše PPC kampaně, najít správná klíčová slova do vaší strategie či pomohou analyzovat vaší konkurenci.
  • Nástroje pro sociální média - pomohou vám naplánovat vaší strategii pro sociální sítě, odhalit strategii konkurence či dokonce zvýšit dosah vašich příspěvků.
  • Nástroje pro obsahovou strategii - jak již název napovídá, nástroje v této kategorii vám pomohou vylepšovat váš obsah, objeví příležitosti pro tvorbu nového obsahu či zanalyzují výskyt vašeho brandu na sociálních sítích a webech.
  • Nástroje pro průzkum konkurence - potřebujete vyčmuchat jak se daří vaší konkurenci? Sada nástrojů v této skupině bude přesně to co hledáte. Můžete analyzovat zpětné odkazy, návštěvnost či organickou návštěvnost. Ve výsledných analýzách najdete dashboard z mnoha užitečnými informacemi.

Začínáte se SEO? Možná by se vám hodil základní SEO checklist.

Zpět do obchodu