Obsah článku:
- Co je analýza klíčových slov?
- Jak udělat analýzu klíčových slov?
- Sbírání všech relevantních dat
- Čištění dat
- Získání KPI pro jednotlivá klíčová slova
- Další čištění dat
- Klasifikace / Kategorizace
- Očištění dat a určení priorit
- Vizualizace dat
- Na závěr
Co je analýza klíčových slov?
Analýza klíčových slov je velmi důležitý dokument pro vaše online podnikání. Definovat jí můžeme jako soubor úkonů, které nám pomáhají pochopit, jak naše produkty či služby naši zákazníci na internetu vyhledávají. Zjistíte jaké problémy zákazníci řeší i jakým jazykem mluví. Analyzujeme přesné tvary klíčových slov i jejich synonyma. Ke každému klíčovému slovu přiřadíme potřebná KPI, která nám dávají žádané obchodní informace.
Analýza klíčových slov vám poskytne informace, které budete využívat ke zlepšování viditelnosti vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Aplikování výsledků této analýzy na váš e-shop nebo web vám pomůže přivést více relevantních návštěv. Vytvoříte také uživatelsky přívětivé prostředí, které vaši zákazníci i vyhledávače ocení. Tvorbou obsahu s návody a odpověďmi na problémy vašich zákazníků zajistíte že budete vnímání jako profesionálové ve svém oboru.
Jak udělat analýzu klíčových slov?
Jak udělat analýzu klíčových slov se vám pokusím přiblížit v dalším pokračování tohoto článku. Budeme pracovat s několika nástroji, které jsou pro tvorbu analýzy klíčových slov nezbytné. Důležité nástroje jsou z větší části placené (Ahrefs, Collabim, Marketing Miner, SEMrush, Excel). Neplacené nástroje (OpenRefine, Google Search Console, Google Analytics, Plánovač klíčových slov Sklik, Plánovač klíčových slov Google). V tomto návodu počítáme s dobrou znalostí uvedených nástrojů.
Analýzu klíčových slov budeme zpracovávat v níže zmíněném pořadí:
- Sbírání všech relevantních dat
- Čištění dat
- Zjištění KPI pro jednotlivá klíčová slova
- Další čištění dat
- Klasifikace / Kategorizace
- Očištění dat a určení priorit
- Vizualizace dat
Sbírání všech relevantních dat
Důležitým bodem je nasbírat co nejvíce klíčových slov, které jsou relevantní k vašemu podnikání. Nejjednodušší způsob získání všech relevantních klíčových slov je použití nástrojů typu Collabim, Ahrefs, Marketing Miner, SEMrush. Pokud váš web má nějakou historii můžete vytáhnout relevantní data k vašemu podnikání.
- Stáhnutí vyhledávacích dotazů z Google Analytics
- Stáhnutí klíčových slov z Google Analytics (Seznam)
- Stáhnutí vyhledávacích dotazů z Google Search Console
- Stáhnutí názvů kategorií na e-shopu
- Získání klíčových slov konkurence (Analýza URL, Svatý grál, Content Gap a další..)
- Rozšíření datasetu o související a vyhledávací dotazy
Všechna nasbíraná data vložíme do připravené souboru v excelu, ve kterém veškeré klíčové slova vložíme do jednoho sloupce.
Čištění dat
V tento okamžik máme obrovský dataset klíčových slov a frází, který zbavíme na pár kliknutí v excelu všech duplicitních frázi. Kvůli několika použitým zdrojů pro sběr klíčových slov bude v datasetu velmi velké množství duplicit.
Postup odebrání duplicit v excelu:
- Označ sloupec s klíčovými slovy
- Vyberte kartu - Data
- Klikněte na funkci - Odebrat duplicity
Získání KPI pro jednotlivá klíčová slova
V následujícím kroku využijeme jeden z placených nástrojů, který nám k jednotlivým klíčovým slovům doplní potřebné údaje. Osobně používám jednorázovou analýzu z nástroje Collabim - Pozice a hledanost.
Další čištění dat
V dalším kroku se musíme zbavit klíčových slov, které nemají žádnou nebo velmi nízkou hledanost. Jaká hledanost je nízká a jaká vysoká je otázkou lidského úsudku. V dnešním příkladu se budeme zbavovat veškerých klíčových slov, které mají měsíční hledanost pod 20.
Srovnejte v dokumentu excel všechny fráze podle průměrné měsíční hledanosti a odstraňte klíčová slova, která neodpovídají minimální definované měsíční hledanosti. V tento okamžik máme očištěná data, která budeme importovat do nástroje OpenRefine pro další krok clusterizace.
Shlukování / Klastrování dat
Další časově náročnější disciplínou v analýze klíčových slov je klastrování dat. V praxi se jedná o slova, které jsou bez diakritiky, vyskytují se v nestandardním pořadí nebo obsahují jiné chyby. Hlavním cílem klastrování je všechna tato slova shluknout do jednoho správného výrazu.
Postup práce v OpenRefine
- Otevřete OpenRefine
- Nahrajte soubor s nasbíranými klíčovými slovy
- Vytvořte projekt
- Klikněte na šipku ve sloupci s klíčovými slovy
- Vyberte řádek - Edit Cells
- Vyberte řádek - Cluster and edit
OpenRefine vám otevře tabulku se skupinami klíčových slov, které jsou podobné. Vaše práce spočívá projít všechny tyto skupiny slov a vybrat správnou variantu klíčového slova.
Klasifikace / Kategorizace
Pojem klasifikace pod sebou skrývá hledání jednotlivých parametrů i jejich hodnot. Pro lepší pochopení klasifikace uvedu příklad na klíčovém slovu:
- Mobilní telefon Apple Iphone 13 Pro Max 256 Gb.
V uvedeném frázi můžeme identifikovat hned několik parametrů i jejich hodnot.
- Název parametru - Hodnota parametru
- Značka - Apple
- Řada - 13
- Model - Pro Max
- Kapacita - 256 Gb
Tento přístup nám pomůže odhalit veškeré vstupní stránky, které z pohledu SEO budou dávat smysl. Odhalíte kategorie, podkategorie, parametrické kategorie i témata pro tvorbu článků.
Očištění dat a určení priorit
SEO analýza klíčových slov je skoro u konce. Bohužel se v tento okamžik nachází mnoho frázi, které by mohla zkreslovat výstupní data. Je potřeba ke každému klíčovému slovu přiřadit prioritu, která určí důležitost jednotlivých klíčových slov. Klíčová slova, která nejsou relevantní ke vstupní stránce nebo vašemu podnikání označte znakem “X”. Témata na blogové články můžete označit písmenem “B”. Konverzní klíčová slova označte písmenem “K”.
Samozřejmostí je vyřazení všech klíčových frází označené písmenem “X”. Takového výsledku docílíte použitím filtru nad sloupcem priorita.
Vizualizace dat
Nejjednodušším způsobem jakým vizualizovat data v naší analýze klíčových slov je použití kontingenční tabulky v programu Microsoft Excel. Doporučujeme se nad tabulkami zamyslet a dostat z analýzy klíčových slov maximum potřebných dat.
Na závěr
Analýza klíčových slov může být pro nezkušeného člověka časově náročným a dost složitým oříškem. Zkušený SEO specialista na analýze slov pro středně velký e-shop pracuje bez problému i 40 hodin.
Řešíte SEO? Možná vám pomůže základní SEO checklist.
Pokud chcete kvalitní a dobře zpracovaný dokument pro vaše online podnikání, prohlédněte si nabízenou službu: Klasifikační analýza klíčových slov.