UTM parametry

Obsah článku:

Co jsou UTM parametry?

UTM parametry se používají pro označování reklamních kampaní, newsletterů či bannerů. V podstatě každé URL mimo váš web, kterou potřebujete zaznamenat a změřit v Google Analytics či jiném analytickém nástroji. Správně vyplněné UTM parametry vám pomohou s rozpoznáním vašich reklamních kampaní při jejich vyhodnocování nebo vám pomohou odhalit výherní variantu vašeho A/B testování. Můžete pomocí nich i přesně označit a poté i zjistit, který článek na Facebooku lidé nejvíce proklikávali.

Kde najdu UTM Parametry?

UTM parametry najdete schované v URL adrese a to ve většině případů začínajicí znakem otazníku (?). Můžete se však setkat i s variantou, která využívá hashtag (#) místo klasického otazníku a to zejména z důvodu zamezení duplicit v obsahu. Po otazníku či hashtagu následuje definování samotných UTM parametrů: utm_source (zdro), utm_medium (medium), utm_campaign (název kampaně), utm_term (klíčové slovo), či utm_content (obsah kampaně). Všechny tyto parametry oddělujte pomocí ampersandu (&). Zápis jednotlivých parametrů najdete v seznamu níže:

  • utm_source=newsletter
  • utm_medium=email
  • utm_campaign=vyprodej_skladu
  • utm_term=
  • utm_content=

V praxi se nejčastěji setkáte pouze s prvními třemi parametry. Reklamní systémy Google Ads, Sklik a Facebook mají v nastavení nástroje možnost automatického značkování kampaní. Doporučuji tuto funkci zkontrolovat a v případě její neaktivity spustit.

UTM v praxi

Modelový příklad pro použítí UTM paramtrů: Vaše firma prodává kvalitní pánskou obuv a oblečení, které se v ani jednom případě nepodařilo za sezónu kompletně vyprodat. Rozhodli jste tedy se využít svého seznamu zákazníků, které vám zanechali e-mail k zasílání novinek a marketingových sdělení. Připravíte e-mailovou kampaň s obsahem dvou produktů, které se budete snažit vyprodat. Produkt A = Pánská obuv, Produkt B = Pánské oblečení.

URL s UTM parametry pro Produkt A:

  • https://www.vase-domena.cz/cesta-k-produktu?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=vyprodej_panske_obuvy

URL s UTM parametry pro Produkt B:

  • https://www.vase-domena.cz/cesta-k-produktu?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=vyprodej_panskeho_obleceni

Po odeslání e-mailové kampaně na váš seznam kontaktů najdete po pár dnech ve vašich Google Analytics naměřená data. V přehledu zdroj / medium hledejte newsletter / email a po rozkliknutí této dimenze najdete vámi označené kampaně. V našem případě: vyprodej_panskeho_obleceni a vyprodej_panske_obuvy i s daty, které vám pomohou vyhodnotit úspěšnost vaší e-mailové kampaně.

UTM generátor

Po zadání výrazu “UTM generator” do vyhledávače Google, dostanete mnoho nástrojů, které lze použít pro generování URL s UTM parametry. Doporučuji tyto nástroje používat, vyhnete se zbytečným chybám v URL a tím chybám v měření či ztrátě dat. Odkaz na UTM generator.

Pravidla pro používání UTM

Dříve či později budete UTM parametry používat velmi často a proto je dobré již od začátku pracovat s návrhem označování, který nevytvoří chaos ve vašich datech. Tento přístup vám ušetří někdy i několik hodin, které můžete věnovat do rentabilního přístupu ve vaší firmě. Používání UTM má také svoje pravidla, které najdete v seznamu níže:

  • Jednotné označování UTM
  • Nepoužívej mezery
  • Nepoužívej diakritiku
  • Používej pouze malá písmena

utm_source (Jaký nástroj nebo stránka je zdrojem vašeho odkazu?)
Nejčastěji tyto zdroje bývají:

  • facebook
  • google
  • seznam
  • newsletter
  • heureka
  • zbozi
  • glami
  • pinterest

utm_medium (Jaký druh odkazujícího zdroje jste použili?)
Nejčastější odkazující zdroje:

  • cpc (PPC systémy)
  • email (newsletter, e-mailové kampaně)
  • display (bannerová reklama)
  • link (zpětné odkazy, PR články)
  • affiliate (influenceři a jiné spolupráce)
  • product (zbožové srovnavače)
  • rtb (systémy real time bidding)

Bez UTM parametrů zůstane jen chaos!

Pokud ručně vytvořené nebo automatické značkování nebudete používat, znehodnocujete tak vaše data, která jsou pro správné obchodní rozhodnutí kolikrát klíčové.

Pokud Google Analytics nenajde UTM v URL adrese, podívá se na odkazující zdroj, ke kterému následně přiřadí nasbíraná data. Tento přístup způsobí že ve zdroji seznam najdete návštěvy z organického vyhledávání a placených záznamů smíchané dohromady. Může se také stát že výkon vašich kampaní s Google, Seznamu nebo Facoobku získá zdroj znamý jako direct / (none). Taková data jsou nerelevantní a na jejich základě by se neměl určovat žádný další postup.

Význam pojmů: A/B testování

Zpět do obchodu